ورود / ثبت نام

🌏چرا اجلاس کاپ ۲۸ مهم است؟

در سال ۱۹۹۲، کشورها چارچوبی را به امضا رساندند که هدف آن حفاظت از نظام اقلیمی برای رعایت منافع نسل‌های اکنون و آینده بشر بوده، اما در آن نیامده‌است که این حفاظت چگونه انجام شود و این همان موضوعی است که تا امروز در نشست‌های اقلیمی با عنوان کاپ (COP) دنبال شده‌است. در واقع، هدف از این نشست‌های سالیانه، تعیین اهداف، برنامه‌ها و مسئولیت‌ها و نیز شناسایی و ارزیابی اقدامات اقلیمی است.

مهمترین موضوعی که در کاپ ۲۸ (cop28) بر روی آن تمرکز خواهد شد گزارش ارزیابی پیشرفت جهانی اقدامات (Global Stocktake) خواهد بود. این ارزیابی جهانی که در نشست امسال برای اولین بار گزارش خواهد شد، با تمرکز بر سه حوزه کاهش انتشار، سازگاری و تسهیلات مالی اقلیمی، قرار است به ما بگوید که از نظر کاهش انتشار و افزایش تاب‌آوری در مقابل تغییرات اقلیمی و حمایت از کشورهای در حال توسعه در چه نقطه‌ای هستیم.

براساس گزارش شکاف انتشارات (Emission Gap Report) که اخیرا منتشر شد، اگر اقدامات کاهش انتشار بر اساس سیاست‌های فعلی اجرا شده و ادامه یابد، گرمایش جهانی نهایتا می‌تواند به ۳ درجه بالاتر از دوره پیش از صنعتی شدن محدود شود. این گزارش عنوان می‌دارد که برای رسیدن به هدف ۲ درجه، میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای پیش‌بینی‌شده تا سال ۲۰۳۰ می‌بایست ۲۸ درصد و برای رسیدن به هدف ۱.۵ درجه به‌میزان ۴۲ درصد کاهش یابد.

پس از ارائه نهایی گزارش ارزیابی پیشرفت در کاپ ۲۸، کشورها تا سال ۲۰۲۵ فرصت خواهند داشت تا برنامه‌های به‌روز شده‌ی اقدامات خود برای مقابله با تغییرات اقلیمی را ارائه نمایند. این برنامه‌ها می‌تواند تعیین‌کننده‌ی آن باشد که آیا جهان در مسیر درستی برای مقابله با تغییر اقلیم قرار خواهد گرفت یا خیر.

برای مطالعه کامل این مطلب به لینک
زیر مراجعه نمایید:
http://paper.resalat-news.com/Newspaper/Item/87817

نویسنده: #رضا_فلاح، کارشناس تغییر اقلیم

1402-09-09

0 پاسخ به "🌏چرا اجلاس کاپ ۲۸ مهم است؟"

ارسال یک پیغام

X